Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Woke“ reklama lidi probouzí

Všimli jste si, jak se za pár posledních let změnila reklama? Už totiž jen nepropaguje nějaký výrobek či značku, ale spotřebitele i vychovává. Respektive „probouzí“ ke „správným“ postojům. Takto zaměřeným reklamám se říká „woke“.

Poznají se podle toho, že více či méně otevřeně propagují ty největší progresivistické pecky, jako je třeba boj za „záchranu“ klimatu, multikulturalismus nebo LGBT. A tak pokud v nich třeba vystupuje rodina, vypadá často tak, že taťka je černoch, mamka běloška (obvykle blondýnka) a kolem nich pobíhají čokoládové děti. 

Hodně frekventovaný je pak ve „woke“ reklamách motiv „udržitelnosti“. I když nezřídka zní hodně falešně. Například v reklamách na oblečení. Třeba pro výrobu toho bavlněného je nutné nejdříve v Austrálii, Africe nebo v Mexiku (zde) vypěstovat bavlník, z něj získaná bavlna se převeze do jihovýchodní Asie, tam se z ní utká látka, obarví se a za pár šupů se z ní ušije finální výrobek. Na ten se dají nášivky nějaké světoznámé firmy a ta jej pak pod svou značkou prodá draze v Evropě. A „udržitelnost“? Evidentně dostává pořádně na frak. Stejně jako v případě výroby oblečení ze syntetických tkanin, pro které je základní surovinou ropa (zde).

Lidé si už zvykli na to, že jsou reklamy nerealistické, běžně se v nich přehání, pracuje se s nadsázkou a že tedy nelze brát úplně doslova vše, co v nich zazní. Nikterak je zkrátka nepohoršuje například spot, ve kterém maminka při pohledu na své dítě zamazané tak, že proti němu září čistotou i horník fárající z dolu, neobrátí zoufale oči v sloup, ale naopak se usměje, protože přeci používá prací prášek, který „vypere vše do čista“. Stejně jako nikoho nezaráží reklama, ve které si člověk, co se nemůže bolestí ani pohnout, napatlá něco na záda a vzápětí šplhá po stromech tak hbitě, že i veverka bledne závistí.

Podle mne však lidem secsakra vadí, když z nějaké reklamy kouká jako palec z děravé ponožky snaha „vychovávat“ je k dělání „správných“ věcí. Vzpomeňme si ostatně na jejich reakce, když do nich jedna banka ve své předvánoční kampani cpala, aby pomohli snižovat emise CO2 tím, že si ke štědrovečerní večeři nedají kapra (zde). Nebo jak to slízla firma Gillette, když chtěla muže zbavovat jejich „toxické maskulinity“ a udělat z nich bábovky (zde).

Pokud si však myslíte, že negativní vztah k „výchovným woke“ reklamám mají pouze „zaostalí čecháčkové“, kteří neví, co je pro ně dobré a odmítají se otevřít novým pozitivním trendům přicházejícím ze světa, tak jste na velikém omylu. Podobně totiž smýšlejí třeba i britští spotřebitelé, jak dokládá průzkum uskutečněný tamní marketingovou agenturou Pull (zde). Podle něj 68 % spotřebitelů „woke“ reklamu odmítá, přičemž ji považují za nepřijatelnou záležitost propagující typická progresivistická témata, jako je třeba změna klimatu, LGBT, multikulturní diverzita a BLM. A 8 % spotřebitelů dokonce tvrdí, že by se výrobkům firem používajících „woke-washing“ aktivně vyhnuli.

Průzkum však došel i k jiným zajímavým zjištěním. Třeba, že se obchodníci obávali jeho závěrů a stavěli se k němu odmítavě, zatímco spotřebitelé na něj reagovali pozitivně. Podle mne je to tím, že ti první si moc dobře uvědomují falešnost „woke“ reklamy a nechtěli od těch druhých slyšet, že oni tuto přetvářku moc dobře vidí. Zatímco ti uvítali možnost konečně říct, jak moc jim leze krkem to, že je chtějí firmy „vychovávat“. V odpovědích pak také často zmiňovali, že jim vadí naprosto nerealistické vykreslování etnicky smíšených párů a rodin. Dělá to na ně dojem, že jim je někdo vnucuje jako nějakou novou „normu“. A zajímavým zjištěním bylo i to, že podíl reklam, ve kterých vystupují zástupci různých etnických menšin a LGBT je vyšší než jejich skutečné zastoupení ve společnosti a třeba handikapovaní lidé se v nich naopak neobjevují prakticky vůbec. Jinak řečeno „woke“ reklama vybrané minority preferuje, zatímco ty ostatní úplně přehlíží.

Je zkrátka vidět, že nejenom našincům, ale ani britským spotřebitelům se moc nelíbí, když jim někdo prostřednictvím reklamy cpe, jaké by měly být jejich „správné“ postoje. Někdy kvůli tomu dokonce danou značku úplně zavrhnou. Firmy by si tak měly pořádně rozmyslet, jestli je živí zboží nebo služby, které spotřebitelům poskytují, nebo progresivistický aktivismus. „Woke“ reklama má totiž zjevně jiný dopad, než by si přáli ti, kteří chtějí veřejnost jejím prostřednictvím převychovat. Nicméně její označení docela sedí. Opravdu je totiž schopna v lidech něco probudit. 

Třeba odpor…

Autor: Kateřina Lhotská | čtvrtek 16.6.2022 9:01 | karma článku: 33,73 | přečteno: 674x
  • Další články autora

Kateřina Lhotská

Je „extrémní pravice“ opravdu extrémní pravicí?

Když člověk sleduje vyjádření politiků, novinářů a politických komentátorů, nutně získá dojem, že už existuje jenom pravice „extrémní“ či „populistická“. Výrazně totiž ubylo výroků, kde by byla zmíněna bez těchto adjektiv.

19.4.2024 v 9:02 | Karma: 37,65 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Politika

Kateřina Lhotská

Past na klienty pojišťoven

Rozmohl se nám tu takový nešvar – objevily se firmy šířící zprávy o neplatnosti celých portfolií pojistných smluv a slibující klientům, že odkoupí jejich nároky vůči pojišťovnám z této údajné neplatnosti vyplývající.

12.4.2024 v 9:02 | Karma: 36,08 | Přečteno: 6710x | Diskuse| Ekonomika

Kateřina Lhotská

Korespondenční volba na jedno použití?

Víte, co spojuje zdravotnické poplatky, důchodovou reformu, EET a korespondenční hlasování? Vesměs jde o záležitosti, které svými dopady přesahují řadu volebních období. A měly by tedy být řešeny konsenzuálně.

5.4.2024 v 9:01 | Karma: 36,49 | Přečteno: 1174x | Diskuse| Politika

Kateřina Lhotská

Vypnutí webů bylo protiprávní

Pamatujete, jak byly před dvěma lety krátce po zahájení ruské agrese proti Ukrajině vypnuty „dezinformační“ weby? Městský soud v Praze nedávno došel k závěru, že šlo o krok nelegální.

22.3.2024 v 9:01 | Karma: 42,07 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Společnost

Kateřina Lhotská

Zelené kádrování

Za totáče mohli některé posty zastávat jen lidé, kteří režim svým vystupováním a názory také podporovali. Byť často svoji oddanost pouze předstírali. Dnes však začíná být konformita projevů zaměstnanců opět vyžadována.

8.3.2024 v 9:01 | Karma: 41,33 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

  • Počet článků 278
  • Celková karma 40,43
  • Průměrná čtenost 4987x
Jsem člověk snažící se používat hlavu i jinak, než aby mu jen nepršelo do krku. Třeba aby bylo kde nosit náušnice.

Seznam rubrik