Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Woke“ reklama lidi probouzí

Všimli jste si, jak se za pár posledních let změnila reklama? Už totiž jen nepropaguje nějaký výrobek či značku, ale spotřebitele i vychovává. Respektive „probouzí“ ke „správným“ postojům. Takto zaměřeným reklamám se říká „woke“.

Poznají se podle toho, že více či méně otevřeně propagují ty největší progresivistické pecky, jako je třeba boj za „záchranu“ klimatu, multikulturalismus nebo LGBT. A tak pokud v nich třeba vystupuje rodina, vypadá často tak, že taťka je černoch, mamka běloška (obvykle blondýnka) a kolem nich pobíhají čokoládové děti. 

Hodně frekventovaný je pak ve „woke“ reklamách motiv „udržitelnosti“. I když nezřídka zní hodně falešně. Například v reklamách na oblečení. Třeba pro výrobu toho bavlněného je nutné nejdříve v Austrálii, Africe nebo v Mexiku (zde) vypěstovat bavlník, z něj získaná bavlna se převeze do jihovýchodní Asie, tam se z ní utká látka, obarví se a za pár šupů se z ní ušije finální výrobek. Na ten se dají nášivky nějaké světoznámé firmy a ta jej pak pod svou značkou prodá draze v Evropě. A „udržitelnost“? Evidentně dostává pořádně na frak. Stejně jako v případě výroby oblečení ze syntetických tkanin, pro které je základní surovinou ropa (zde).

Lidé si už zvykli na to, že jsou reklamy nerealistické, běžně se v nich přehání, pracuje se s nadsázkou a že tedy nelze brát úplně doslova vše, co v nich zazní. Nikterak je zkrátka nepohoršuje například spot, ve kterém maminka při pohledu na své dítě zamazané tak, že proti němu září čistotou i horník fárající z dolu, neobrátí zoufale oči v sloup, ale naopak se usměje, protože přeci používá prací prášek, který „vypere vše do čista“. Stejně jako nikoho nezaráží reklama, ve které si člověk, co se nemůže bolestí ani pohnout, napatlá něco na záda a vzápětí šplhá po stromech tak hbitě, že i veverka bledne závistí.

Podle mne však lidem secsakra vadí, když z nějaké reklamy kouká jako palec z děravé ponožky snaha „vychovávat“ je k dělání „správných“ věcí. Vzpomeňme si ostatně na jejich reakce, když do nich jedna banka ve své předvánoční kampani cpala, aby pomohli snižovat emise CO2 tím, že si ke štědrovečerní večeři nedají kapra (zde). Nebo jak to slízla firma Gillette, když chtěla muže zbavovat jejich „toxické maskulinity“ a udělat z nich bábovky (zde).

Pokud si však myslíte, že negativní vztah k „výchovným woke“ reklamám mají pouze „zaostalí čecháčkové“, kteří neví, co je pro ně dobré a odmítají se otevřít novým pozitivním trendům přicházejícím ze světa, tak jste na velikém omylu. Podobně totiž smýšlejí třeba i britští spotřebitelé, jak dokládá průzkum uskutečněný tamní marketingovou agenturou Pull (zde). Podle něj 68 % spotřebitelů „woke“ reklamu odmítá, přičemž ji považují za nepřijatelnou záležitost propagující typická progresivistická témata, jako je třeba změna klimatu, LGBT, multikulturní diverzita a BLM. A 8 % spotřebitelů dokonce tvrdí, že by se výrobkům firem používajících „woke-washing“ aktivně vyhnuli.

Průzkum však došel i k jiným zajímavým zjištěním. Třeba, že se obchodníci obávali jeho závěrů a stavěli se k němu odmítavě, zatímco spotřebitelé na něj reagovali pozitivně. Podle mne je to tím, že ti první si moc dobře uvědomují falešnost „woke“ reklamy a nechtěli od těch druhých slyšet, že oni tuto přetvářku moc dobře vidí. Zatímco ti uvítali možnost konečně říct, jak moc jim leze krkem to, že je chtějí firmy „vychovávat“. V odpovědích pak také často zmiňovali, že jim vadí naprosto nerealistické vykreslování etnicky smíšených párů a rodin. Dělá to na ně dojem, že jim je někdo vnucuje jako nějakou novou „normu“. A zajímavým zjištěním bylo i to, že podíl reklam, ve kterých vystupují zástupci různých etnických menšin a LGBT je vyšší než jejich skutečné zastoupení ve společnosti a třeba handikapovaní lidé se v nich naopak neobjevují prakticky vůbec. Jinak řečeno „woke“ reklama vybrané minority preferuje, zatímco ty ostatní úplně přehlíží.

Je zkrátka vidět, že nejenom našincům, ale ani britským spotřebitelům se moc nelíbí, když jim někdo prostřednictvím reklamy cpe, jaké by měly být jejich „správné“ postoje. Někdy kvůli tomu dokonce danou značku úplně zavrhnou. Firmy by si tak měly pořádně rozmyslet, jestli je živí zboží nebo služby, které spotřebitelům poskytují, nebo progresivistický aktivismus. „Woke“ reklama má totiž zjevně jiný dopad, než by si přáli ti, kteří chtějí veřejnost jejím prostřednictvím převychovat. Nicméně její označení docela sedí. Opravdu je totiž schopna v lidech něco probudit. 

Třeba odpor…

Autor: Kateřina Lhotská | čtvrtek 16.6.2022 9:01 | karma článku: 33,73 | přečteno: 674x
  • Další články autora

Kateřina Lhotská

Fact-checking, co žádná fakta neověřuje

Agentura CEDMO vydala svůj pravidelný „fact-checking brief“, ve kterém hodnotí dopad některých „dezinformací“ na českou, případně slovenskou společnost. Při jeho vytváření si však s nějakým ověřováním faktů hlavu moc nelámala.

17.5.2024 v 9:02 | Karma: 33,82 | Přečteno: 797x | Diskuse| Společnost

Kateřina Lhotská

Důchodová nereforma s jepičím životem

Vláda schválila návrh novely zákona o důchodovém pojištění zvyšujícím věk odchodu do penze. Říká tomu „důchodová reforma“, ale ve skutečnosti jde jen o parametrickou změnu. A nejspíš bude mít i jepičí život.

3.5.2024 v 9:02 | Karma: 33,88 | Přečteno: 1029x | Diskuse| Ekonomika

Kateřina Lhotská

Nebezpečná hra s ohněm

Co myslíte, že je nebezpečnější – kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války na Ukrajině? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil.

26.4.2024 v 9:02 | Karma: 34,89 | Přečteno: 1001x | Diskuse| Společnost

Kateřina Lhotská

Je „extrémní pravice“ opravdu extrémní pravicí?

Když člověk sleduje vyjádření politiků, novinářů a politických komentátorů, nutně získá dojem, že už existuje jenom pravice „extrémní“ či „populistická“. Výrazně totiž ubylo výroků, kde by byla zmíněna bez těchto adjektiv.

19.4.2024 v 9:02 | Karma: 38,07 | Přečteno: 1272x | Diskuse| Politika

Kateřina Lhotská

Past na klienty pojišťoven

Rozmohl se nám tu takový nešvar – objevily se firmy šířící zprávy o neplatnosti celých portfolií pojistných smluv a slibující klientům, že odkoupí jejich nároky vůči pojišťovnám z této údajné neplatnosti vyplývající.

12.4.2024 v 9:02 | Karma: 36,25 | Přečteno: 6766x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní

18. května 2024  11:55

Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

  • Počet článků 281
  • Celková karma 38,09
  • Průměrná čtenost 4934x
Jsem člověk snažící se používat hlavu i jinak, než aby mu jen nepršelo do krku. Třeba aby bylo kde nosit náušnice.

Seznam rubrik